Headlines News :
Home » » SABAR

SABAR

Written By MANNUR on Tuesday 13 March 2012 | 05:17

S A B A R


Sabar merupakan salah satu akhlak Qurani yang paling utama dan ditekankan olah Al-Quran baik pada surah-surah Makkiyah mahupun Madaniyyah, serta merupakan akhlak yang terbanyak di dalam Al-Quran. Terdapat lebih kurang 90 sebutan SABAR di dalam Al-Quran.
Erti sabar sendiri dalam segi bahasa ialah menahan dan mencegah diri.
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al- Baqarah ayat 45 & 46.
Yang bermaksud Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya.
Hadis Nabi Muhammad S.A.W
* Sabaik-baik perkara pada orang mukmin ialah sabar dan bershukor.
* Ketika Rasulullah s.a.w. ditanya cici-ciri iman, baginda menjawab: " Ialah   sabar ", kerana di samping sabar merupakan amal yang termulia,  sebahangian besar amalan iman adalah sabar.
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sabar adalah pada goncangan (timpaan) yang pertama
Berbagai Macam Bentuk Sabar Dalam Al-Quran
Apa yang tidak disukai olah nasfu manusia ada beranika macam, kerana itu ruang sabar sangan luas melampaui gambaran manusia bila mendengar kata SABAR
Ketahuilah bahawa sasaran sabar ada dua macam. Pertama sasaran fizikal (badaniah) seperti menahan penderitaan badan dan tetap bertahan, seperti kerja berat dalam beribadat atau perkerjaan lainnya atau tahan terhadap pukulan kuat, sakit yang kuat dan luka yang parah, Hal itu dapat menjadi amalan yang terpuji apabila sesuai dengan tuntutan syariat.
Tetapi yang lebih terpuji ialah menghadapi pukulan kedua, iaitu sabar mental (nafsu) menghadapi tuntutan adat kebiasaan dan dorongan nafsu syahwat.
Apabila serangan itu berupa syahwat dan seksual maka kesabaran itu bernama IFFAH atau kehormatan dan martabat diri.
Apabila dalam rangkaan menahan penderitaan, maka pengertiannya berbeza dan tergantung dari macam derita batin yang dihadapi oleh kesabaran.
Kalau berupa musibah maka cukup dengan kata sabar dan lawan katanya keluhan (jaza' ) (dan kecemasan atau kegelisahan yang melahirkan teriakan hiteris, memukul-mukul tubuh, menampar pipi, mengoyak-ngoyakkan baju dan lain-lain.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Blogger Themes


 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. BUMI SHOLAWAT - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template